Under mina år inom business så har jag sett och själv varit med om en hel del kassa samarbeten som egentligen bara fyller ett syfte på pappret. Och varför har det blivit så? Varför är det så många som är beredda att låta en del agera och bete sig hur slappt som helst , bara för att de råkar ha ett varumärke eller någon annan form av ”övertag” på dig eller ditt företag?

Det är för att vi generellt är för mesiga i vårt ställningstagande gentemot en sk partner.

Som Startup eller småföretagare är självförtroende oftast en faktor som spelar en väldigt stor roll här. Rädslan av att bli utlämnad och söndertrampad av konkurrensen gör att vi många ggr sluter samarbetsavtal som egentligen är helt värdelösa för oss. Men det känns bra att ha några ”partners på hemsidan, eller som referens när man besöker kunder eller visar upp sina case. Och visst är det en liten paradox då vi många ggr bedöms utifrån vilka parters loggor som hängs upp på väggen 🙂 Men här kommer några av mina egna reflektioner kring ämnet.

”Se till att varje samarbetspartner ger ett större värde än en logga till din business” – Michel Laporte Godorn

En samarbetspartner utvärderar jag idag på följande vis:

  • Vilket värde, kortsiktigt och långsiktigt kan JAG ge ?
  • Vilket värde, kortsiktigt och långsiktigt kan DE ge mig ?
  • Delar vi samma värdegrunder och principer i business?
  • Tänker vi lika stort i affärssammanhang?
  • Är de villiga att promota mig lika mycket som jag dem?

Den sistnämnda är något som jag ser så otroligt ofta som en riktigt småföretags fälla. Vårt affärsklimat i Sverige har skapat så många konstiga subkulturer på gräsrotsnivå att det ibland verkar helt befängt. Vad är ett partnerskap värt utan samsyn på de frågorna som jag ställer ovan? Ändå är det väldigt många som snällt får en logga på sin hemsida – utan något i utbyte. Med handen på hjärtat så vet du att det är sant.

Att bygga sin identitet på marknaden är ett otroligt tufft jobb. Och det tar aldrig slut. Eftersom marknaden konstant förändras. Men om vi inte tar kontrollen över den här biten på vårt företag så är det nästan lite som i Karate världen.


Det svarta bältet, som under hundratals år stod för något riktigt stort, upplevde under period mot slutet av 90-talet en pinsam inflation då alla helt plötsligt sprang runt med ett svart bälte. Och några tävlingar senare där dessa sk svartbälten bara åkte på stryk – ja då började respekten för det svarta bältet avta snabbt. 


Poängen är att du som småföretagare luras in i en falsk trygghet om att du nu har en stark partner i ryggen vars varumärke möjligtvis ger dig lite mer självförtroende på marknaden men det genererar egentligen inget konkret till din business. Och det är här som jag säger STOPP!

Om du har en partner till ditt företag eller projekt – se då till att det är glasklart från början med vad som gäller. Det kan bli både kostsamt och skevt om du inte gör detta från start. (Tro mig, talar ur egen erfarenhet) Om någon vill ha dig som partner så innebär det att de har sett något i din business som kan vara till nytta för dem också. Då innebär det inte att det är en envägs relation där du gör allt jobb och de glider med. Haft många sådana möten själv där tungviktaren i mötet egentligen inte tänker göra något själva. (Kan handla om marknadsföring, kostnader etc) utan vet att du sitter i underläge och ger då ut sin allmosa genom att låta dig använda deras logotyp på din hemsida. Men tänk efter lite. Om du sitter i den här dialogen och ni båda är överens om ett partnerskap – se då till att veta till 100% vad de ger för värde tillbaka först.

Testa att ställa dig själv, kanske rakt ut till din blivande affärspartner de 5 frågorna som jag ställer här. Är du nöjd  med svaren och du med handen på hjärtat kan se att det blir business för ditt företag både kortsiktigt och långsiktigt då har du en riktigt bra partner på ingång. Och det kan jag lova – du märker skillnaden direkt!

Med en bredare kunskap inom försäljning så är det precis det här som kan vara skillnaden på om du sluter lukrativa eller kostsamma partnerskap till din business/projekt.

”Därför har vi startat V.I.P. – Sveriges första tillväxtprogram med 100% fokus på försäljning”

Med hjälp av det senaste inom försäljning och ett enormt nätverk inom både forskning och framförallt äkta erfarenheter från marknaden som är rykande färska så kan vi erbjuda en plattform som nu ger nytt ljus till Startup & småföretagar commnityt i Sverige. Det handlar om att ta kontroll över den stora bilden. Att ge dig och ditt företagande en självständighet som gör att det blir rättvisare avtal, bättre affärer och skapas fler kunder på sista raden där alla ingår i ett win-win partnerskap.

Vi hörs snart igen vänner

Michel


 

 

Michel Laporte Godorn
Michel Laporte Godorn är en passionerad entreprenör, Karate instruktör och internationell föreläsare som har över 20år erfarenhet av försäljning. Född på Seychellerna och uppvuxen i en entreprenörs familj så har han redan drivit ett flertal bolag, jobbat som försäljningschef samt föreläst inom business och försäljning både i Sverige och internationellt. Michels blogg kommer att präglas utav försäljning och business genom personlig utveckling där prestation och passion alltid kommer att vara i fokus.